Pinocchio’s Revenge (1996)

Film ten oglądałam po raz pierwszy jeszcze na VHS, pod polskim tytułem Syndrom Pinokia. Jego twórcą jest Kevin Tenney. Spod jego ręki wyszły takie hity lat 80-tych jak Witchboard czy Night of the Demons (do tego filmu żywię szczególny sentyment i do tej pory mam go na VHS wydanym przez bodajże Video Rondo 😀 ).

pinokio

Fabuła przypomina wiele innych lalkowych horrorów. Prawniczka Jennifer pracuje nad sprawą człowieka, który zabił swojego syna, a zwłoki zakopał w lesie. Mężczyznę podejrzewano o kilka innych zabójstw, ale w toku śledztwa pojawiają się wątpliwości. Syn domniemanego mordercy miał lalkę – Pinokia naturalnych rozmiarów – który trafił  wraz z nim do grobu. Zabawka stała się dowodem w sprawie i niechcący wpadła w ręce córki Jennifer, małej Zoe.

pinocchio-s-revenge-original

Jak się słusznie domyślacie, nikt nie odmówił dziewczynce, która pomyliła Pinokia ze swoim prezentem urodzinowym. Lalka szybko stała się ulubioną zabawką Zoe (czyż nie tak samo było z Chuckym?). Od czasu, gdy Pinokio wpadł w jej ramiona, ludziom postępującym wbrew woli dziecka zaczęły przytrafiać się rozmaite tragiczne wypadki. W końcu Zoe stanęła do konfrontacji z własną matką. Wydarzenie to ujawniło straszliwą prawdę o dziecku i jego lalce…

pinocchios-revenge-shadows

Miałam jakieś 18-19 lat, kiedy po raz pierwszy obejrzałam Syndrom Pinokia. Wówczas film bardzo mi się podobał, a zakończenie zasmuciło mnie. Horror filmowy był wtedy jeszcze rarytasem, bez internetu pod ręką seanse grozy stanowiły rzadkość. Mając lat prawie dwa razy więcej i setki horrorów za sobą, nie czułam się już tak usatysfakcjonowana tym filmem. Trochę się nudziłam, a to, co kiedyś mnie uwiodło, straciło swój urok i okazało się znacznie mniej interesujące i tajemnicze niż zapamiętałam. Można powiedzieć, że zakończenie tego horroru pozwala na dowolność interpretacji, jednak nie da się nie zauważyć, iż twórcy filmu dążyli do tego, by jednak dogodzić widzom preferującym domknięcie poznawcze. Trochę szkoda. W latach 90-tych wielość interpretacji nie była popularna w filmach grozy.

pinokio1

Film nie jest bardzo krwawy i raczej nikogo nie doprowadzi do palpitacji serca. Dziś można traktować go jako kolejną lalkową ciekawostkę grozy. Nawiązanie do stworzonego przez Carla Collodi bohatera, film wypada całkiem nieźle, wszak pajacyk włoskiego pisarza miał różne wady – przede wszystkim kłamał, był samolubny i nieodpowiedzialny, do czasu oczywiście. Efekty spcjalne nie rzucają na kolana – minęło sporo czasu. Film polecam fanom kina, które pozwala wczuć się w sytuację bohaterów, nie będąc przy tym przytłaczająco dramatycznym.

źródła: imdb.com; zdjęcia z internetu

14 thoughts on “Pinocchio’s Revenge (1996)

  1. Lubię, kiedy w filmach wykorzystuje się motywy z literatury, ale też trzeba potrafić umiejętnie to zrobić. Jestem ciekawa, jak to jest w tym przypadku, muszę obejrzeć 🙂

  2. Bo to tak już jest! Dorastamy, dojrzewamy do różnych spraw /horrorów też/, a potem to
    redukujemy i patrzymy innymi oczami /jakby mądrzejszymi :D/ jednocześnie oczekujemy
    czegoś w zamian lepszego bądź straszniejszego /adrenalina chce zadziałać ;)/
    ależ się wymądrzyłam 😀
    Pozdrawiam serdecznie 🙂

    • Może to jest tak, że niektóre filmy starzeją się bardziej niż inne. Są takie, które oglądam, czując się tak samo, jak kiedyś, jakbym znowu była tamtym dzieckiem po raz pierwszym widzącym Predatora 🙂

  3. to znaczy, że jesteś jeszcze młodziutka i jeszcze reszta przed Tobą, ale to bardzo dobrze 🙂

  4. Pinokio podejrzanie mi wyrośniętego Plastusia przypomina. To pewnie przez „plastelinową” fakturę skóry. Gdzieś uleciał jego drewniana dusza 😛

Skomentuj

